روغن موتور توتال
نوشته شده توسط : رضا جعفری

روغن موتور توتال
روغن موتور توتال تولید شده توسط شرکت فرانسوی توتال اویل. از نظر ویسکوزیته به طور کلی به دو نوع روغن موتور تک درجه یا مونوگراد مانند روغن موتور SAE 10، 30 و 40 و روغن موتور چند درجه یا فول چند درجه تقسیم می شوند. روغن موتور چند درجه یا فول چند درجه به روغن موتور چهار فصل یا اتوماتیک معروف است. شما می توانید برای تهیه روغن موتور توتال ایران از نمایندگی رسمی این شرکت، اویل کارو اقدام به خرید نمایید.

درست مانند روغن موتور Total 5000 با SAE 20-W50 یا روغن موتور Total 7000 با SAE 10-W40، روغن موتور SAE با دو عدد و حرف W که مخفف Winter است نمایش داده می شود. SAE مخفف Society of Automotive Engineers است. الگوهای موجود در این مجموعه از اوایل قرن بیستم در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفته است. در روغن های موتور توتال عدد سمت چپ بعد از حرف W نشان دهنده گرانروی کل روغن موتور در دمای پایین و عدد سمت راست نشان دهنده ویسکوزیته روغن موتور در دمای بالا است. در تولید روغن موتور توتال از بهترین روغن پایه استفاده می شود که روغن موتور توتال آن هم با پایه معدنی و هم با پایه مصنوعی تولید می شود. روغن موتور توتال با دارا بودن مواد افزودنی مناسب عملکرد روغن موتور را در هوای سرد بهبود می بخشد به طوری که در هوای سرد هنگام راه اندازی موتور به عنوان روغنی با ویسکوزیته کم مانند 10 SAE یا 20 SAE عمل می کند. و فناوری به کار رفته در روغن موتور توتال به راحتی هنگام راه اندازی موتور خودرو روشن می شود. روغن موتور با استفاده از روغن موتور توتال و افزودنی های مناسبی که شرکت توتال در تولید روغن موتور استفاده می کند، به سرعت به تمام قطعات موتور می رسد و قطعات موتور را به خوبی روان می کند. روغن موتور فول گرید با افزایش دمای موتور ویسکوزیته کمتری نسبت به روغن موتورهای تک درجه یا مونورید دارد. با استفاده از روغن موتور توتال Multi-Grade در گرم ترین شرایط، لایه ای از روغن بین قطعات باقی می ماند که باعث کاهش سایش و اصطکاک بین قطعات می شود. به طور کلی، محدوده دمای کل روغن کارکرد چند درجه وسیع تر از یک درجه است. با توجه به اینکه بیشترین خوردگی و سایش در قسمت های متحرک موتور زمانی اتفاق می افتد که موتور در مرحله ای که موتور سرد است روشن شود. بهتر است از چند درجه روغن موتور کل استفاده کنید که ویسکوزیته پایینی در سرما دارد.
روغن موتور توتال

رتبه بندی کل روغن موتور از نظر ویسکوزیته
بر اساس استانداردهای انجمن مهندسین خودرو آمریکا (SAE) مبنای طبقه بندی ویسکوزیته روغن موتور در دو گروه تعریف شده است. گروه اول که شامل حرف W می شود گروه روغن های چند درجه یا چند درجه هستند. دسته دوم بدون حرف W هستند که به روغن های تک درجه یا مونوگرافی معروف هستند. در روغن موتور توتال مولتی گرید روغن در هوای سرد ویسکوزیته پایینی دارد و برای کار در فصول سرد مناسب است. ویسکوزیته پایین همچنین توانایی روغن موتور را برای پمپاژ در دماهای پایین افزایش می دهد.

رتبه بندی بر اساس سطح کیفیت کل روغن موتور
بر اساس استانداردهای موسسه نفت آمریکا، کیفیت روغن موتورهای تولید و عرضه شده توسط شرکت های مختلف به دو گروه تقسیم می شود.
1- روغن موتورهای بنزینی. سطح کیفیت با دو حرف نشان داده می شود. حرف اول S که مخفف Service Station می باشد مخفف Oil Service station است که عموماً توسط مکانیک ها و تعمیرگاه های خودرو استفاده می شود. حرف دوم با یکی از حروف الفبای انگلیسی از A تا N مشخص می شود که امروزه بالاترین سطح کیفی روغن موتور است. به عنوان مثال روغن موتور توتال 9000 دارای API SN است.
2- روغن موتور خودروها و موتورهایی که با گازوئیل کار می کنند با حرف c به معنی تجاری شروع می شود. حرف C مخفف وسایل نقلیه تجاری، کشاورزی و حمل و نقل جاده ای است. حرف دوم یکی از حروف الفبای انگلیسی از A تا J است که امروزه بالاترین سطح کیفیت تولید را دارد. سپس با اعدادی که بعد از آن حروف نوشته شده است علامت گذاری می شود.





:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: